Tips op restaurant tijdens de dieetfase (stap 2)

In de eerste fase van je programma, stap 2 is het vrij moeilijk op restaurant te gaan want aan praktisch alle gerechten zijn vetten of koolhydraten  toegevoegd. Toch geen andere keuze? Informeer op voorhand het restaurant en probeer gegrilde of koude gerechten te kiezen zoals gegrilde steak of kipfilet met rauwkost zonder dressing of tomaat garnaal zonder sauzen. In de behoudsfase is dit al een stuk makkelijker.

Eet thuis al wat voor het geval het brood vooraf te lekker lijkt: een kom soep, wat rauwkost of een stuk fruit met een potje magere suikervrije yoghurt. Zo laat jij je op restaurant niet alleen leiden door je hongergevoel, maar denk je rustig na over je menukeuze. Bekijk de menukaart thuis al eens grondig. Zo weet je welke (gezonde) keuzes er zijn en laat je je niet verrassen.

Wat kies je best als voorgerecht?

  • Soep zonder room
  • Carpaccio met balsamico en notensla ( dus geen kaas en olijfolie!)
  • Groentesalade
  • Salade met kip, vis of fruit
  • Tomaten garnaal zonder mayonaise
  • Tomaat-mozarella met wat balsamico

Bestel een extra portie groenten. Die zijn altijd goed en je mag er veel van eten. Maar let op:

  • Geen sauzen bij de groenten.
  • Vraag om vinaigrette of dressing ( zonder olie) apart te serverenen breng zelf een potje van toegelaten vinaigrette mee die je discreet kan gebruiken.
  • Vraag na of ze gestoomd/gegrild of rauw worden geserveerd

Wat kies je best?

  • Gevogelte, vis, wild of mager vlees.
  • Schaal- en schelpdieren: gegrild, gepocheerd of gestoomd.
  • Salades

Laat je niet te snel verleiden door frieten, kroketten en gratin, maar ga voor deze gezonde alternatieven maar je kan het evengoed laten staan want het past niet in het dieet. Denk aan de gevolgen en kies een extra slaatje

  • gekookte aardappelen
  • volkorendeegwaren

Schep niet meer op je bord dan thuis. Ga je voor een zo gezond mogelijke schotel? Weet dan hoe de chef jouw gerecht bereidt. Welke bereidingswijzen zijn de beste?

  • Gekookt
  • Gegrild
  • Gestoofd
  • Gepocheerd
  • Gestoomd

Overdrijf niet met sauzen, laat ze liever staan maar  indien het niet anders kan probeer dan altijd te kiezen voor sauzen met groenten – zoals tomatensaus of ratatouille. Geen roomsauzen. Laat sauzen altijd in een apart potje opdienen. Zo bepaal jij hoeveel je ervan eet. Een lekkere saus is ook een gestoomde bloemkool fijn mixen en kruiden naar keuze?

Houd deze gezonde desserttips in je achterhoofd:

  • Fruit
  • Sorbetijs (zonder slagroom)
  • Koffie of thee

Lust je koffie of thee alleen met suiker in? Leer dit gebruik af door elke dag een heel klein beetje minder in te doen. En werkelijk op een dag zal je koffie of thee even graag drinken zonder suiker of zoetmaker.

Je ziet de obers met bomvolle borden langs je tafel lopen en vraagt je af of dat niet te veel van het goede is? Vraag een kleinere portie tegen een lagere prijs: dubbele winst als het lukt!

Wat mag het zijn om te drinken?

Water is altijd dorstlesser nummer één, ook op restaurant. Zin in iets anders? Neem dan per uitzondering een lightfrisdrank en laat gesuikerde dranken voor wat ze zijn en vraag dit te serveren in een mooi glas. Ook fruitsap is geen aanrader, want het bevat even veel energie als gesuikerde frisdrank.

Let op met alcohol en houd je aan één glas wijn of cava. Drink voor de rest zo veel mogelijk water.

Waarop letten in een zelfbedieningsrestaurant?

Jij neemt het heft in handen en bepaalt wat er op je bord komt. Houd altijd deze ideale bordindeling voor ogen:

De helft groenten, een kwart aardappelen( of gewoon dit vervangen door nog een portie groenten) of graanproducten ( ook de minst goede keuze) , een kwart vlees, vis of vervangproduct ( neem dit dan eerder wat.